lördag 6 oktober 2012

Bubbel

Syltkokardags. Aroniabären skördades för några veckor sedan. Igår  gick jag till Karl-Arne och fick lite äpplen att fylla på med. Och en citron från affären. Allt löpte på enligt plan. Efter att sockret rörts i hände det.

Jag skulle blanda i konserveringsmedel. Först i en liten syltskvätt. Den betedde sig lite underligt men jag fattade inte. Rörde sen ner allt i syltkastrullen. Oj vad det började bubbla. Syltskum vällde fram. Nu gick det upp ett ljus och jag kollade på kryddpaketen. Hade tagit natriumbikarbonat istället för natriumbensoat.

Sylten förstörd? Hur var det nu? syra + karbonat → koldioxid + vatten?  Något i den stilen. Efter en stund hade det bubblat färdigt, jag rörde i rätt vitt pulver, fyllde mina burkar och ställde på svalning.


Dagens morgongröt serverad med aroniasylt smakade utmärkt!

2 kommentarer:

Rose Garden Malevik sa...

Hej Karin
Åååh vad det ser mysigt å fint ut...
å missa nu inte...

S
A
T
U
R
D
A
Y

S
H
O
W

O
F
F

de e kul att vara med :)
VÄLKOMMEN
Håkan

Bozze sa...

Det ser gott ut!