måndag 2 september 2013

Från minnenas fruktträdgård ...


De flesta minnen från min uppväxt i Finspång har flagnat men det finns en händelse som jag alltid kommer att minnas. En dag stod en oljebil utanför grannhuset, vilket var en högintressant händelse för en liten kille på 5-6 år! 

Jag kunde inte komma ut fort nog. Jag vill minnas att vi var i köket, jag öppnade fönstret, tvekade en stund ... vad göra? Jag tittade på min bror, han var ju visare än jag, det hade jag hört så många gånger att jag nästan var helt säker på att det var sant … det var egentligen bara min egen erfarenhet som talade emot det … men det tänkte jag inte på då. 

Jag ställde alltså frågan till min bror; ska jag? Ja, gör det blev svaret. Jag hoppade men hamnade inte riktigt som jag hade tänkt, slog pannan i en vass sten och fick ett blödande sår strax ovanför höger öga. Mamma tog mig till lasarettet, där sydde man ihop såret med några stygn. Det hade kunnat gå mycket värre, men det begrep jag inte då. Det var bara en mycket spännande händelse med sjukhusbesök som en extra bonus!

2 kommentarer:

Larsan sa...

En oljebil är svår att motstå! Det kan nog ha varit 1,5 till 2 meter från fönstret till marken. Djärvt!

Bozze sa...

Det är alltid värdefullt med goda rådgivare! Minns du vad du tänkte när det hände?