torsdag 3 januari 2013

Fantastisk stjärnhimmel

Ikväll är det stjärnklart (och kraftig vind från väster). Jag tar på mig overallen och cyklar till Korsholmen för att komma undan gatlampor och annat störande ljus. När jag kommer fram märker jag att det riktigt "sprakar" om stjärnorna. Vintergatans myriader kan anas, Plejaderna går att se och i de två välbekanta stjärnbilderna Stora Björn (Karlavagnen) och Orion "avslöjas" fler stjärnor än Karin och jag kunde se för en vecka sedan.

Orion som stöd för orientering på stjärnhimlen (bilden lånad på nätet)

Orion (uppifrån räknat)
  • Betelguise (alfa)
  • Bellatrix
  • Mintaka
  • Alnilam
  • Alnitak
  • Rigel (beta)
  • Saiph
Ikväll kunde jag alltså se att det fanns många stjärnor ytterligare. Bland annat anade jag Orions svärd.


Under telefonkonsultation med Karin (i Kungälv) kunde jag följa Vintergatan från Cassiopeja, som "stod i zenit", till Svanen i väster. Första gången jag medvetet hittade den stjärnbilden! Alfastjärnan Deneb syntes tydligt, liksom de innersta stjärnorna i vingarna. Däremot var betastjärnan svagare.

Bilden lånad på nätet.


Det är spännande att utforska nya områden. Det går relativt lätt att lära sig nya stjärnbilder och stjärnor, bara man har några kända att utgå ifrån. Det finns också många samband, enslinjer och annat man kan använda. Till exempel som i illustrationen av Orion eller som i "sommartriangeln":

Bilden lånad på nätet.