fredag 20 juli 2012

Seglarminnen

Har haft ideer om att ägna lite av semestern till att få lite ordning på gamla bilder. Iofs - gamla bilder - är det ganska bra ordning på, de sitter i gamla album från tiden när en filmrulle rymde 24 bilder och dem fick man ransonera, kanske hela sommaren.

Det är de senaste årens digitala bildkaos (24 bilder på samma motiv på en minut eller kanske 1000 klick sista månaden?) som ställer till det. Trots lite halvrisigt väder har det ändå dröjt med bildfixandet. Men ikväll började jag bläddra och hamnade ändå i gamla-gamla bilder. Sista dagarna har bjudit seglingsprat och därför får dessa bilder komma fram här


Här är min morbror Göte och jag i hans gamla J10 (tror jag), jag är nog 4-5 år och visst ser det ut som jag trivs. Några år senare hade han en GKSS-eka och jag var med när Göte och familjen seglade från Styrsö till Rävholmen. Jag fick styra på hemvägen och blev helt seglingsbiten. Det var nog sommaren 1970.




 1971 fick jag gå på dagseglarskola på Långedrag och lärde mig grunderna.  Sen måste man ha en segelbåt förstås och efter lite tjat (?) fick jag köpa en lilltriss - en minitrissjolle på sådär 320 cm.. Morfar hjälpte till att ordna båtplats på Näset. Det hände ett par gånger att jag tog mig ända till Styrsö. 



Här har vi lånat en gigg av Vind i seglen-föreningen på Styrsö, 1989 står det på fotot, vi lånade några gånger och hade sen några år en egen liten segelbåt - Ryds triss -och gjorde seglingsförsök med familjen. De blev ingen succe. Pinsam grundstötning utanför styrsö, paddlande i svag vind, barn som slår sig i den trånga båten..... Fem pers i en båt på drygt 4 m var lite krångligt och alla blev (så småningom) väldigt nöjda med bytet till motorbåt istället....

1 kommentar:

Bozze sa...

Den första bilden var suveränt fin!