tisdag 11 juli 2017

Siljan runt

Vi får god frukost på vandrarhemmet i Orsa men ute är det mulet och regn. Nu kommer regnperioden som väderapparna tjatat om hela sommaren tänkte vi. Det får bli inomhusturistning.

Vi drog till Mora och hade några fina timmar på Zorngården och Zornmuseet. Och en Zornbakelse på Zornkafeet. Och så dax hade regnet slutat och vi fick en strålande solig dag.

Utsikt från Zorngården

Zorro? Nej, Zornbakelse

Först lite Morashopping mm

Interiör från Morakniv Concept Store. Finns rätt många knivmodeller nu. Då duger det inte med svenska längre ens i hjärtat av Dalarna.

De här söta minivantarna fanns i hemslöjdsbutiken. Köpte inga sådana men väl några härvor garn spunnet från allmogerasen Skogsfår från Älvdals-Åsen, fåren dock uppfödda på Sollerön. Dessutom fick jag en liten materialsats för yllebroderi. Här skall pýsslas.

Resan skulle nästan medföra en svensk klassiker.  Här är stopp nummer två, igår körde vi över Vanån flera gånger!

Sen härligt bad i Siljan på Sollerön.

Här finns det en visa från. Visste inte att det var på Sollerön

De gillar djurvarningsskyltar i Dalarna. Någon utter såg vi dock inte.
Vidare runt sjön ner till Siljansnäs som låg så fint i en backe och så till Leksand där vi åt god middag i en liten restaurang nere vid Österdalälven.

Tillbaka via Rättvik och Tällberg (orten med flest hotell i förhållande till invånarantalet) genom Mora och upp på västsidan Orsasjön till Våmhus där vi sett att det skulle bli lite kvällsmusik i kyrkan. Något överraskade finner vi parkeringskaos utanför och fullproppad kyrka. En grupp ungdomar spelade och sjöng ett blandat program. Sen inbjöd de till grillkväll utanför men då smet vid hemåt trötta och nöjda efter heldag med många fina upplevelser.