lördag 21 augusti 2010

Don Camillos lilla värld


Trots många lata lediga sommardagar har jag inte läst så många minnesvärda böcker detta år. Och högläsningen den har helt kommit av sej sen barnen blev stora. Häromdagen träffade jag Joel och blev påmind om vår favvo-högläsningsklassiker på Donsö. Stina räddade hem den vid ombyggnaden för säkerhets skull och den låg sliten här hemma i hennes bokhylla. Det visade sig att hon återkom till favoritkapitlena med viss regelbundenhet.

Don Camillos lilla värld ligger någonstans i Podalen i norra Italien och utspelar sig strax efter andra världskriget.  Huvudpersonerna kyrkoherden Don Camillo och kommunens överhuvud Peppone är starka ledare (både bokstavligt och bildligt), bittra motståndare och känner varandra utan och innan efter att ha kämpat tillsammans i motståndsrörelsen. De har ofta mer gemensamt än de till erkänna. Kristus på korset övervakar det hela.

Jag stötte först på don Camillo i filmerna med Fernandel som gick på TV när jag var liten. Så här kunde det se ut då.




2 kommentarer:

Maria sa...

Vilken fin blogg! Och så har ni väntat tills nu med att bjuda in mig. Men tack så mycket för inbjudan!

Karin sa...

Jag har inte haft din mejladress..