onsdag 4 augusti 2010

Ö-komplement 1, Lökholmen





Lökholmen är min favorit. Ön ligger med fri utsikt ut mot Kattegatt, här finns massor av sten och berg, men också en "sjö" och ängar. De flesta besökare nöjer sig med att lägga till och stanna vid strandkanten. Jag känner mig oftast ensam på ön när jag är där. Jag trivs!



Mot sydväst! Det ska helst blåsa. Från Lökholmen har jag sett havsfåglar som Grå och Mindre Lira, Tärnmås, Havssula, Stormfågel och Tretåig Mås. Lirorna har jag sett på retur från södra Kattegatt och alltså flygande mot norr. Det är då de kommer närmast södra skärgården. Vid sydlig passage ligger vår skärgård alltför mycket i lä under Vinga.




Vadarstranden När sydvästen friskar i händer det att vadare stannar till och rastar på Lökholmen. Framförallt calidris-arterna finner föda på vadarstranden. Tringa-arterna, Gluttsnäppa med flera, rastar gärna i närheten av "sjön", medan piparna sätter sig en stund på bergen och vilar.

2 kommentarer:

Karin sa...

Fint ställe Lökholmen!

Bozze sa...

Trevligt reportage!